Murdoch Is Sorry…That He Got Caught

By Michael Kaufman

“Yes,” write Amy Goodman and Denis Moynihan this week in their syndicated weekly column, “Murdoch is sorry —that he got caught.” Their column sometimes runs in the op-ed pages of the Times Herald-Record.… but not this week. As the Record dutifully notes in its articles covering the scandal involving Rupert Murdoch’s News Corp global media empire, “News Corp. owns NewsCore and Dow Jones Local Media Group, of which the Times Herald-Record is a unit.”

Goodman and Moynihan, colleagues on the Democracy Now! radio and television broadcasts, make some telling points in the column titled, “The questions hanging over Murdoch, USA.”

They note how the “contagion affecting News Corp” has spread rapidly in the U.S., as indicated by the FBI  investigation of potential criminal hacking of the voicemails of victims of the 9/11 attacks and calls by lawmakers and grassroots groups for an investigation into whether the bribing of police was a violation of the Foreign Corrupt Practices Act. “As News Corp is a U.S. corporation, registered in the business-friendly state of Delaware, even bribery abroad could lead to felony charges in the U.S.”

If News of the World employees engaged in illegal attempts to access voicemails and the FBI investigation leads to indictments, however, “the most likely outcome would be extradition requests against the alleged offenders, which could drag on for years,” they explain.

“Meanwhile, Murdoch runs his media empire in the U.S. as an unvarnished political operation. Fox News Channel, run by career Republican operative Roger Ailes, is home to the most consistently vitriolic critics of Barack Obama. Leaked memos and emails from Fox vice-president of News, John Moody, and Washington managing editor Bill Sammon allegedly offer evidence of top-down directives to control the message throughout the news day, from linking Obama to Marxism and socialism, to denigrating a public option in the U.S. healthcare debate, to promoting skepticism about climate change.”

Goodman and Moynihan also recount acts of violence that may have been influenced in part by the exhortations of some Fox hosts. “In July 2010, Byron Williams loaded his car in Northern California with a small arsenal, donned body armor, and set off for San Francisco, intending to massacre people at two of [Glenn] Beck’s regular targets, the Tides Foundation and the American Civil Liberties Union. When police tried to pull him over for speeding, Williams started firing and was arrested.” Williams later told a reporter, “I would have never started watching Fox News if it wasn’t for the fact that Beck was on there. And it was the things that he exposed that blew my mind.”

Similarly, Fox host Bill O’Reilly repeatedly castigated Dr. George Tiller, one of the only medical doctors in Kansas who performed abortions, referring to him as “Tiller the Baby Killer” on at least 29 occasions. “In 2009 Tiller was shot in the head at point-blank range, while attending church, by an anti-abortion extremist.”

Aside from the enormous direct influence of his media properties, say Goodman and Moynihan, “Murdoch doles out political contributions. Prior to the 2010 Republican landslide Murdoch gave $1million of News Corp cash to the Republican Governors Association, the group that helped push far-right candidates to executive office around the U.S., notably Scott Walker, who provoked massive labor protests in Wisconsin, and former Fox commentator John Kasich in Ohio.”

Needless to say, Goodman and Moynihan are not impressed by News Corp’s announcement that it is conducting its own internal investigation: “Board members Joel Klein and Viet Dinh….are taking active roles managing the crisis. Dinh was assistant attorney-general under George W. Bush and a principal author of the Patriot Act, the law that, among other things, prompted an unprecedented expansion of government eavesdropping.” Moreover, according to recent Securities and Exchange Commission filings, Dinh and other directors sold off stock options (with Dinh netting about $25,000) as the scandal broke.

“Klein, a former justice department attorney and chancellor of the New York City school system, joined the board recently to focus on its digital learning business. The New York Daily News reports that a business News Corp acquired just after Klein joined the board is now facing scrutiny, since it deals with schoolchildren’s personal data. New York State awarded Wireless Generation a no-bid, $27 million contract. Now parents are questioning whether News Corp should have such access.

“Perhaps,” say Goodman and Moynihan, “the greatest threat to Murdoch will come from grassroots organizations. The activist group Color of Change has already mounted a protest outside Murdoch’s New York Central Park apartment.” That group was co-founded by Van Jones, appointed by Obama to promote creation of “green” jobs but forced to resign after a withering assault by Beck and other Fox commentators. According to Goodman and Moynihan, an advertising boycott campaign mounted by the group “is largely credited with forcing Beck off the network.”

Murdoch’s hacks at Fox derided Jones and other Obama appointees as “czars” while ignoring the one person who deserves that appellation perhaps more than anyone since Nicholas II, Rupert Murdoch.

Michael can be reached at

Tags: , , , ,

3 Responses to “Murdoch Is Sorry…That He Got Caught”

  1. Russ Layne Says:


    Enjoyed your perspective. Indeed, Amy is one of my fav media personalities.


  2. Michael Kaufman Says:

    Thanks Russ. And here is a link to a great piece by Wayne Barrett, one of my favorite investigative reporters, about the close and sleazy ties between Murdoch and Rudy Giuliaini:

  3. KeLeMi Says:

    You won’t hear too many bad things about China in Murdoch’s empire. China told Murdoch, “If you want to have factories in China, you will not criticize China.”.

Leave a Reply